Milyen gyakran gyónjunk?

A keresztény reménység nagy kincs, úgyhogy vigyázni kell rá! A rendszeres gyónás azért fontos, hogy ne tömődjék el a forrás, hogy ne szakadjon meg az Úristennel való bensőséges kapcsolat Barsi Balázs atya

Gyónás illusztráció

Nem azért mosakszunk, hogy soha többé ne kelljen mosakodnunk. Igyekszünk tiszták maradni, de számolunk vele, hogy előbb-utóbb úgyis piszkosak leszünk, s ezért természetes, hogy újra meg újra meg is mosakszunk.

Nem azért mosakszunk, hogy soha többé ne kelljen mosakodnunk

Általánosságban a havonkénti gyónást javaslom, mert ez az az időintervallum, amelyre még kellő részletességgel vissza tud emlékezni az ember. Aki ritkábban gyónik, az könnyen abba a hibába eshet, hogy túl általánosan, elnagyoltan látja a legutolsó gyónása óta eltelt időszakot, és a lelkiismerete is eldurvulhat, elveszítheti egészséges érzékenységét.

A havonkéntinál sokkal gyakoribb gyónás viszont azért lehet veszélyes, mert az egyik legkényesebb keresztény lelki betegség, az aggályoskodás kialakulását segítheti elő. Ez azt jelenti, hogy a lelkiismeret túlérzékennyé válik, és a hívő egészen apró dolgokat illetően is újra meg újra elbizonytalanodik, hogy nem követett-e el valami bűnt, s feleslegesen vádolja magát. Ez nemcsak a saját maga számára, de a gyóntató papnak is igencsak terhes lehet, és sokszor nincs is más segítség, mint a vak engedelmesség megkövetelése: „Tessék elhinni, hogy Isten ezt és ezt is megbocsátotta, és tessék áldozni menni, vagy többet ne is tessék hozzám jönni!”

Tehetetlenségünk megtapasztalása éppenséggel hozzásegíthet, hogy hitelesen és őszintén tudjunk imádkozni Istenhez

A rendszeres gyónás szembesít azzal, hogy milyen kevéssé vagyunk képesek egy-egy hibánkat leküzdeni, rossz szokásainkkal szakítani. De bármennyire kiábrándító is, hogy hónapról hónapra, évről évre szinte ugyanazt gyónjuk, kegyelmi tapasztalat is egyben, hogy felismerjük: a krisztusi élet az embernek lehetetlen, Istennek azonban lehetséges; hogy nem természetes, hanem természetfeletti életre vagyunk hivatva. Olyan ez, mint mikor Péter apostol Jézus szavára kezdett a vízen járni. Tehetetlenségünk megtapasztalása éppenséggel hozzásegíthet ahhoz, hogy hitelesen és őszintén tudjunk imádkozni Istenhez, aki megment minket, amikor süllyedünk.

Fulton J. Sheen érsekBarsi Balázs OFM
Ferences rendi szerzetes, hitszónok, teológiai tanár
 
1946. január 5-én, Sióagárdon született. 1964-ben belép Szent Ferenc rendjébe. 1965-től teológiai tanulmányokat folytat, valamint az ELTE-n középiskolai tanári diplomát szerez. 1971. augusztus 8-án szentelik pappá szülőfalujában. 1980-tól két éven át biblikus tanulmányokat folytat a strasbourgi egyetemen, itt írja francia nyelvű doktori értekezését. 1982-től főiskolai tanárként biblikus tárgyakat és liturgikát tanít a Ferences Hittudományi Főiskolán, valamint a Pázmány Akadémián. Két évtizeden át a szécsényi rendház házfőnöke, és a ferences rendbe belépő újoncok (novíciusok) vezetője. 2021-ig a sümegi Sarlós Boldogasszony ferences kegytemplom igazgatója, lelkigyakorlat-vezető lelkipásztor. 
 
Számtalan kiadvány, könyv és könyvfordítás fűződik a nevéhez. 2019-ben hitszónoki és teológiai tevékenységéért Széchenyi-díjban részesült.


Forrás: Fb / Barsi Balázs OFM
Illusztráció: Pixabay