Megmagyarázhatatlan esetek a Passió c. film forgatásán

A 2004-es Passió a filmtörténelem talán legkiválóbb, de feltétlenül az egyik legnagyobb hatású vallási témájú filmje. Az alábbi cikkben a forgatással kapcsolatos érdekességekről és megmagyarázhatatlan eseményekről számolunk be.

The Passion of the Christ, 2004

A Jézus Krisztus életéről szóló, életét összefoglaló vagy a tevékenységével kapcsolatos számtalan filmes produkció közül sajnos kevés az igazán magas színvonalú, értékelhető, kellően hiteles és időtálló alkotás. Messze kiemelkedik közülük is – a Megváltó földi életének utolsó 12 óráját bemutató, Mel Gibson rendezte Passió.

Soha, egyetlen olyan filmes produkciót sem láthattunk még, amely ekkora hatással lett volna a nézősereg gyakorlatilag egészére nézve – hívőkre és nem hívőkre egyaránt! A mozitermek egyik állandó és jellegzetes ismertetőjegyét – a roppanó pattogatott kukorica hangját a Passió esetében felváltotta a döbbent csend – az elfojtott könnyek döbbent csendje, majd a nézősereg, az emberek őszinte és keserves zokogása. Az akkori kritikai beszámolók szerzői is tanúskodtak erről.

A mozikban átélt nézői reakciók, valamint a bemutatót megelőző elképesztő negatív kampány mellett azonban a Passió forgatási előkészületei és felvételei során történt “érdekes véletlenek” sora is arra utal, itt bizony valami egészen különleges eseménysort rögzítettek azok a kamerák…

Krisztusi kor

1. A Krisztust alakító amerikai színészt, Jim Caviezel-t (James Patrick Caviezel) 2001-ben egy “szörfös film” főszerepével keresték fel. A munkával kapcsolatos előzetes, többórás megbeszélésen azonban Mel Gibson egyszer csak váratlanul Jézus Krisztus életéről kezdett el beszélni a színésznek. Rá kellett döbbenjen tehát, ebben a filmben a főszerep mégsem a szörfdeszkáké lesz; alaposan lépre csalták…

Az 1968-ban született színész ekkor épp a 33. életévében járt, nevének kezdőbetűi pedig egyezést mutatnak a Megváltóéval (angolul: Jesus Christ).

Villámlátogatás

2. Aki soha nem mutatott különösebb érdeklődést a filmek iránt – leszámítva magát produktumot, az elkészült végterméket – talán nem is sejti, egy-egy karakter megformálása, egyes jelenetek felvétele micsoda fizikai és szellemi igénybevételt igényelhet a színészektől. A témában tájékozottabb olvasó bizonyára maga is fel tudna sorolna megdöbbentő fizikai átalakulásokat egy-egy szerep kedvéért, felidézni súlyos forgatási baleseteket vagy más érdekességeket a filmek világából.

Nos, ilyen érdekesség, furcsaság, nehezen magyarázható történés a Passió esetében is akad néhány…

A főszereplő Jim Caviezel testét az ostorozási jelenetekhez mintegy 8-10 órán(!) át sminkelték, nap nap után. Ezalatt nem tudott leülni sem! A felhasznált anyagok hatására a teste bőrallergiával reagált és fejfájás gyötörte. Az evés is gondot okozott számára, az étel ugyanis nem maradt meg benne.

3. A keresztre feszítés jeleneteit 10 perces etapokban vették fel a hideg és rendkívül huzatos, szeles helyszín miatt, valamint a főszerelő komoly fizikai próbatételei következtében. Ennek következtében tüdőgyulladást kapott a forgatás alatt.

4. Amikor a kereszt hordozását vették filmre, a színész a korábbi jelenetek rögzítése során szerzett vállficammal küzködött. Gondolhatnánk, bizonyosan valamilyen preparált, könnyített anyagból készült fakeresztet használtak a forgatáshoz, ő azonban a vele történtek ellenére sem kérte a mintegy 60kg tömegű, valódi gerendák lecserélését.

5. Talán a legmegdöbbentőbb eset a stábbal történt megannyi furcsaság közül, hogy a korbácsolás során – a főszereplő hátára erősített védőlemez ellenére-, az ostor kettő alkalommal is célt tévesztett, és az egyik csapás súlyos, több mint 35 cm-es vágást eredményezett Caviezel testén! Hosszú perceken át, a levegővétel is rendkívüli nehézséget okozott számára.

6. A felvételek hitelessége érdekében esős és viharos időjárási körülmények között is forognia kellett a kameráknak. A rendező-asszisztens, Jan Michelini személyét kettő alkalommal érte villámcsapás. El is nevezte a stáb “lightning boy”-nak (“villámfiú”). A második alkalom már azok után történt, hogy Caviezel-t egyszer magát is villámcsapás érte!

The Passion of the Christ, 2004Bellisimo Jesu

7. A főszereplő elmondása szerint színésztársai és a stáb tagjainak a viselkedése megváltozott, amikor kisminkelve járt közöttük. Voltak, akik közömbösnek mutatkoztak, mások teljesen elfordultak tőle. Egyesek pedig feltűnő tisztelettel illették őt.

„Minden egyes nap nagy felelősség volt rajtam, de ezt készségesen vállaltam. Háromfajta reakciót kaptam. Voltak, akik teljesen közömbösen reagáltak. Ha valaha is próbáltál már beszélni valakinek a hitedről, és ő csak nézett ki a fejéből, ugye, hogy te is hülyén érezted magad? Voltak olyan emberek is, akik szerettek – mintegy szerelmesek voltak Jézusba. Ők odajöttek hozzám és úgy köszöntöttek, hogy „Bellisimo Jesu”, majd meg is akartak érinteni. És végül olyanok is akadtak, akikből utálat, megvetés áradt. Azt mondtam Mel-nek, ez az, amire szükség van, ezekre a reakciókra!”

Hogy a rendkívüli lelki és fizikai megterhelést el tudja viselni, a Krisztust alakító – egyébként főiskolás korában szerzett sérüléséig még aktívan kosárlabdázó – színész szüntelenül imádkozott és elmélkedett. A forgatás szüneteiben gyakorta látták a stábtagok a rózsafüzért a kezei között. Mel Gibson és Jim Caviezel mindennap szentmisén is részt vettek.

„Folyamatosan ismételgettem magamnak, hogy mit is jelent ez az egész, de mindig azt éreztem, hogy Isten csak annyi erőt ad, ami csupán ahhoz elég, hogy továbbmenjek, mert meg kellett tapasztalnom a szenvedést. Szükséges volt, hogy szenvedjek és rengeteget tanultam a filmen keresztül. Soha nem szokhattam hozzá, nem kényelmesedhettem el, mert mindig jött valami és kezdhettem elölről az egészet.”

Megtérések

8. Az olasz Pietro Sarubbi játszotta el a rablógyilkos Barabás karakterét a filmben. Valójában ő azonban Pétert szerette volna megformálni a filmvásznon, és csalódottan vette tudomásul a szereposztást. A Jim Caviezel-lel forgatott közös jelenetükben a főszereplő rendkívül hiteles alakítását szemlélve döbbent rá, nagyobbat nem is tévedhetett volna: amikor a Jézust elítélő tömeg Barabás nevét kiáltotta, úgy érezte; színész és karakter lélekben, belül tulajdonképpen eggyé váltak.

A jelenetsorról, illetve szereplőtársáról így nyilatkozott: „Megrendítő volt. A vonzásába kerültem. Magát Jézust láttam. Ahogy rám nézett… nem volt a tekintetében gyűlölet, sem harag; csak irgalom és szeretet.” A film hatására megváltoztatta életét, és megtéréséről könyvet írt.

A korábban magát ateistának valló, Júdást játszó olasz Luca Lionello szintén a forgatáson tért meg.

Az első szeg

9. A Máriát játszó román Maia Morgenstern a forgatás közben gyermeket hordott. A stáb tagjai közül ekkor még csak Jim Caviezel-lel osztotta meg a titkát. Érdemes megjegyezni, a színésznő szülei holokauszt-túlélő zsidók voltak.

10. Mel Gibson a sátán karakterét sajátosan ábrázolja a filmben: a gonosz alakja teljesen emberi, ugyanakkor kifürkészhetetlen, bizarr, groteszk. Nemét sem lehet megállapítani. Rosalinda Celentano olasz színésznő játszotta el a filmben, akinek még szemöldökét is leborotválták az alakítás hitelessége érdekében. Megfigyelhető például a korbácsolás jelenetei során, hogy Mária személyével szembeállítva jelenik meg a színen, így hangsúlyozván azt, hogy a Szeplőtelen Fogantatás teljesen ellene tudott mondani a kísértőnek és a bűnnek.

11. Az evangéliumi elbeszélések mellett döntően a német származású, stigmatizált ágostonrendi apáca, misztikus – Boldog Emmerich Anna Katalin látomásaiból íródott könyv (A mi Urunk Jézus Krisztus kínszenvedése” c.) alapján született meg a Passió forgatókönyve, méghozzá magának Mel Gibsonnak a tollából. Az amerikai rendező, forgatókönyvíró, színészóriás egyébként maga is feltűnik egy pillanatra a filmben: az ő karja az, amelyik Jézus kezébe üti az első szeget…

12. Már a Passió bemutatását megelőzően megindult egy hihetetlen mértékű lejáratókampány a film ellenében, mely azonban visszájára sült el. A mintegy 30 millió dollárból (nagyrészt a rendező saját költségén) leforgatott alkotás bő hússzorosát hozta vissza világszerte a produkciós költségeinek. Akkoriban nézettségi rekordokat döntött meg.

+1. Ismeretes, hogy II. János Pál pápa maga is megtekintette a filmalkotást, sőt olasz lapok beszámolói szerint nagy művészi erejűnek ítélte meg, és úgy értékelte végül: azt mondja el, ami történt. (A Vatikán hivatalosan nem erősítette meg a kijelentését).

A Passió, 2004A Passió (The passion of the Christ, 2004):
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 127 perc

 

Az Oscar-díjas Mel Gibson világsikerű filmje. Megrázó erővel jeleníti meg Jézus Krisztus utolsó tizenkét óráját. Az emberiség legnagyobb hatású történetének feldolgozása nagyszerű és megalkuvást nem ismerő filmalkotás. Lenyűgöző képi világa és Jim Caviezel ihletett alakítása teszi A Passiót egy olyan mesterművé, amelyet kötelező megnézni.


Irodalomjegyzék

  • Fotók: A Passió (The Passion of the Christ, 2004) # Philippe Antonello; Marquis Films Ltd. / Icon Distribution Inc. / Budapest Film Zrt.
  • 20 érdekesség A Passióról! # HSK Productions (link)
  • A villámsújtotta Jézus # Andersen Dávid / Origo (link)
  • „Megrendítő volt!” – Így tért meg a Passió Barabása! # 777blog / Camino Catolico (link)
  • “Nem tudtam volna ezt Isten kegyelme nélkül végigcsinálni” 777blog / CrossWalk (link)
  • Mel Gibson és Passiójának kálváriája # Gondola (link)
  • A passió # Pozsonyi Gábor Attila / Depositum (link)
  • Wikipédia szócikkek (James Caviezel, Emmerich Anna Katalin)