Megmagyarázhatatlan esetek a Passió c. film forgatásán

A 2004-es Passió a filmtörténelem talán legkiválóbb, de feltétlenül az egyik legnagyobb hatású vallási témájú filmje. Az alábbi cikkben a forgatással kapcsolatos érdekességekről és megmagyarázhatatlan eseményekről számolunk be.

The Passion of the Christ, 2004

A Jézus Krisztus életéről szóló, életét összefoglaló, vagy a tevékenységével kapcsolatos számtalan filmes produkció közül meglehetősen kevés az igazán magas színvonalú, értékelhető, hiteles és időtálló alkotás. Messze kiemelkedik közülük is – a Megváltó földi életének utolsó 12 óráját bemutató, Mel Gibson rendezte Passió.

Soha, egyetlen olyan filmes produkciót sem láttam még, amely ekkora hatással lett volna a nézősereg egészére nézve – hívőre és nem hívőre egyaránt! A mozitermek egyik állandó és jellegzetes ismertetőjegyét – a pattogatott kukorica roppanó hangját, a Passió esetében felváltotta az elfojtott könnyek döbbent csendje, majd a nézősereg, az emberek őszinte és keserves zokogása. Az akkori kritikai beszámolók szerzői is tanúskodtak erről.

Azonban a Passió forgatási előkészületei és felvételei során történt “furcsaságok” is arra utalnak, valami egészen különleges eseménysort rögzítettek a kamerák.

Krisztusi kor

1. A Jézus Krisztust alakító amerikai színészt, Jim Caviezel-t (James Patrick Caviezel) 2001-ben “szörfös film” főszerepével keresték fel. A munkával kapcsolatos, többórás megbeszélésen azonban, az egyszer csak betoppanó Mel Gibson nemsokára Jézus Krisztus életéről kezdett beszélni a színésznek. Így rá kellett döbbenjen, ebben a filmben a főszerep, mégsem a szörfdeszkáké lesz. Bizony alaposan lépre csalták…

Az 1968-ban született színész, ekkor épp a 33. életévében járt, sőt nevének kezdőbetűi is egyezést mutatnak a Megváltóéval (angolul: Jesus Christ).

Villámlátogatás

2. Aki soha nem mutatott különösebb érdeklődést a filmek iránt – leszámítva magát produktumot, az elkészült végterméket – talán nem is sejti, egy-egy karakter megformálása, egyes jelenetek felvétele micsoda fizikai és szellemi igénybevételt igényelhet a színészektől. A témában tájékozottabb olvasó, bizonyára maga is fel tudna sorolna például megdöbbentő fizikai átalakulásokat egy-egy szerep kedvéért, súlyos forgatási baleseteket, vagy más érdekes eseteket a filmek világából.

Nos, ilyen érdekesség, furcsaság, nehezen magyarázható történés a Passió esetében is akad néhány…

Jim Caviezel testét az ostorozási jelenetekhez, mintegy 8-10 órán át sminkelték, naponta! A főszereplő ezalatt nem tudott leülni sem. A felhasznált anyagok hatására pedig a teste bőrallergiával reagált, fejfájás gyötörte. Az evés is gondot okozott neki, az étel nem maradt meg benne.

3. A keresztre feszítés jeleneteit 10 perces etapokban vették fel a hideg és rendkívül huzatos, szeles helyszín miatt, valamint a főszerelő komoly fizikai próbatételei következtében (többek közt, gondoljunk hiányos öltözékére). Eredmény: tüdőgyulladás.

4. Amikor a kereszt hordozását vették filmre, a színész a korábbi jelenetek forgatása során szerzett vállficammal küzdött. Gondolhatnánk, biztosan valamilyen könnyített anyagból készült keresztet használtak többek között ezért is, ám ő nem kérte a felvételeknél használt, mintegy 60kg-os, valódi gerendák lecserélését.

5. A legmegdöbbentőbb eset talán a forgatáson történtek közül, hogy a korbácsolás során – a főszereplő hátára erősített védőlemez ellenére, az ostor kettő alkalommal is célt tévesztett, és az egyik csapás súlyos, több mint 35 cm-es vágást eredményezett a testén! Hosszú perceken át, a levegővétel is rendkívüli nehézséget okozott számára.

6. A felvételek hitelessége érdekében, esős és viharos időjárási körülmények között is forognia kellett a kameráknak. A rendező-asszisztens, Jan Michelini személyét kettő alkalommal érte villámcsapás. El is nevezte a stáb “lightning boy”-nak (villám fiú). A második alkalom már azután történt, hogy a kereszten függő Caviezel-t egyszer magát is villámcsapás érte!

The Passion of the Christ, 2004Bellisimo Jesu

7. A főszereplő, Jim Caviezel elmondása szerint, színésztársai és a stáb tagjai viselkedése megváltozott, amikor kisminkelve járt közöttük. Voltak, akik közömbösnek mutatkoztak, míg mások teljesen elfordultak tőle. Egyesek viszont feltűnő tisztelettel illették őt.

„Minden egyes nap nagy felelősség volt rajtam, de ezt készségesen vállaltam. Háromfajta reakciót kaptam. Egyrészt, voltak, akik teljesen közömbösen reagáltak. Ha valaha is próbáltál már beszélni valakinek a hitedről, és ő csak nézett ki a fejéből, ugye, hogy te is hülyén érezted magad? Voltak olyan emberek is, akik szerettek – akik szerelmesek voltak Jézusba. Ők odajöttek hozzám és úgy köszöntöttek, hogy „Bellisimo Jesu”, majd meg akartak érinteni. És végül, olyanok is akadtak, akikből sugárzott az utálat. Azt mondtam Mel-nek, hogy ez az, amire szükség van, ezekre a reakciókra!”

Hogy a rendkívüli lelki és fizikai megterhelést el tudja viselni, a Krisztust alakító – egyébként főiskolás korában szerzett sérüléséig még aktívan kosárlabdázó – színész szüntelenül imádkozott és elmélkedett. A forgatás szüneteiben gyakorta látták a stábtagok a rózsafüzért a kezei között. Mel Gibson és Jim Caviezel mindennap szentmisén is részt vettek.

„Folyamatosan ismételgettem magamnak, hogy mit is jelent ez az egész, de mindig azt éreztem, hogy Isten csak annyi erőt ad, ami csupán ahhoz elég, hogy továbbmenjek, mert meg kellett tapasztalnom a szenvedést. Szükséges volt, hogy szenvedjek és rengeteget tanultam a filmen keresztül. Soha nem szokhattam hozzá, nem kényelmesedhettem el, mert mindig jött valami és kezdhettem elölről az egészet.”

Megtérések

8. Az olasz Pietro Sarubbi játszotta el a rablógyilkos Barabás karakterét a filmben. Valójában ő azonban Pétert szerette volna megformálni a filmvásznon, és csalódottan vette tudomásul a szereposztást. A Jim Caviezel-lel forgatott közös jelenetükben, a főszereplő elképesztően hiteles alakítását szemlélve döbbent rá, hogy nagyobbat nem is tévedhetett volna; a szereposztó jól döntött. Amikor a Jézust elítélő néptömeg Barabás nevét kiáltotta, úgy érezte, színész és karakter a lélekben, belül tulajdonképpen eggyé váltak.

A jelenetsorról, ill. szereplőtársáról így nyilatkozott: „Megrendítő volt. A vonzásába kerültem. Magát Jézust láttam. Ahogy rám nézett, nem volt a tekintetében gyűlölet, sem harag, csak irgalom és szeretet.”
A film hatására megváltoztatta életét, és megtéréséről könyvet is írt.

A korábban magát ateistának valló, Júdást játszó olasz Luca Lionello, szintén a forgatáson tért meg.

Az első szeg

9. A Máriát játszó, román Maia Morgenstern a forgatás közben terhes volt. A titkát, csak Caviezel-lel osztotta meg. A színésznő szülei egyébként, holokauszt-túlélő zsidók voltak.

10. Mel Gibson a sátán karakterét sajátosan ábrázolja a filmben: a gonosz alakja teljesen emberi, ugyanakkor kifürkészhetetlen, bizarr, groteszk. Nemét sem lehet megállapítani. Rosalinda Celentano, olasz színésznő játszotta el a filmben, akinek még a szemöldökét is leborotválták a szerep kedvéért. Megfigyelhetjük, hogy – például a korbácsolás jelenetei során – Mária személyével szembeállítva jelenik meg a színen, így hangsúlyozva ki, hogy a Szeplőtelen Fogantatás teljesen ellene tudott mondani a bűnnek és az emberiség ellenségének.

11. Az evangéliumi elbeszélések mellett, döntően a német származású, stigmatizált ágostonrendi apáca, misztikus – Boldog Emmerich Anna Katalin látomásaiból íródott könyv (A mi Urunk Jézus Krisztus kínszenvedése” c.) alapján született meg a Passió forgatókönyve, Mel Gibson tollából. Az amerikai rendező, forgatókönyvíró egyébként maga is feltűnik egy pillanatra a filmben: az ő karja az, amelyik Jézus kezébe üti az első szeget…

12. Már a Passió bemutatását megelőzően megindult egy elképesztő lejáratókampány a film ellenében, ez azonban teljesen a visszájára sült el. A mintegy 30 millió dollárból (nagyrészt a rendező saját költségén) leforgatott alkotás bő hússzorosát hozta vissza világszerte a produkciós költségeinek. Akkoriban nézettségi rekordokat döntött meg.

+1. Ismeretes, hogy II. János Pál pápa maga is megtekintette a filmalkotást, sőt olasz lapok beszámolói szerint állítólag nagy művészi erejűnek ítélte meg, és így értékelte azt: azt mondja el, ami történt. A Vatikán meglehet, hivatalosan nem erősítette meg végül ezt a kijelentést.

A Passió, 2004A Passió (The passion of the Christ, 2004):
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 127 perc

 
Az Oscar-díjas Mel Gibson világsikerű filmje. Megrázó erővel jeleníti meg Jézus Krisztus utolsó tizenkét óráját. Az emberiség legnagyobb hatású történetének feldolgozása nagyszerű és megalkuvást nem ismerő filmalkotás. Lenyűgöző képi világa és Jim Caviezel ihletett alakítása teszi A Passiót egy olyan mesterművé, amelyet kötelező megnézni.
 


Irodalomjegyzék
  • Fotók: A Passió (The Passion of the Christ, 2004) # Philippe Antonello; Marquis Films Ltd. / Icon Distribution Inc. / Budapest Film Zrt.
  • 20 érdekesség A Passióról! # HSK Productions (link)
  • A villámsújtotta Jézus # Andersen Dávid / Origo (link)
  • „Megrendítő volt!” – Így tért meg a Passió Barabása! # 777blog / Camino Catolico (link)
  • “Nem tudtam volna ezt Isten kegyelme nélkül végigcsinálni” 777blog / CrossWalk (link)
  • Mel Gibson és Passiójának kálváriája # Gondola (link)
  • A passió # Pozsonyi Gábor Attila / Depositum (link)
  • Wikipédia szócikkek (James Caviezel, Emmerich Anna Katalin)