A nem minden nehézség nélkül leforgatott, de óriási sikert arató „A Passió” című film kétség kívül forradalmi módon mutatta be Krisztus keresztre feszítésének történetét.
A filmeknek és készítőinek, hasonlóan a könyvekhez és azok szerzőikhez – habent sua fata libelli – megvan a maguk sorsa. A Passió producerének és rendezőjének, Mel Gibsonnak élete és filmes karrierje során a Passióig már szinte minden megadatott, ami a Földön elérhető. Mint színészt, korán felkapta a világhír, aztán rendezőként is a csúcsra jutott: kétszeres Oscar-díjas lett. Siker, pénz, csillogás, boldog családi élet nyolc gyerekkel; mi gondja lehet egy ilyen embernek? Aztán Gibson egy nap váratlanul összecsomagolt, és egy rövid üzenetet hátrahagyva elköltözött otthonról. Annyira úrrá lett rajta a depresszió akkortájt, hogy – bevallása szerint – elege lett az életből és még az öngyilkosság gondolata is megfordult a fejében. A siker, a pénz, a csillogás, és minden, ami ezzel jár, tehát mégsem hozta meg számára a boldogságot, sőt, a legsötétebb szakadék szélére, az öngyilkosság elhatározásáig jutott el.
Hol megsokasodik a bűn, ott kiárad a kegyelem
Életének ebben a legkomorabb szakaszában aztán eszébe jutott egy régi, de mindeddig halogatott terve: Jézus életének utolsó tizenkét óráját, szenvedésének történetét szerette volna filmre vinni. „Az önvizsgálat felébresztette bennem a hitet, amelyben gyermekként nevelkedtem. Könyvekben, prédikációkban, teológiai művekben kezdtem kutatni”– nyilatkozta Gibson. Majd szakértőket keresett fel, konzultált velük teológiáról, hitről, az evangéliumok hitelességéről, történelemről. „Az evangéliumok a szeretetről szólnak. A megváltásról, önmagunk teljes feladásáról mások kedvéért, ami a hősiesség csúcsa” – magyarázta az evangéliumot egyik nyilatkozatában a színész-rendező . Ezután Gibson hazaköltözött és nekiállt – saját bevallása szerinti – fő műve megvalósításához.
Éreztük, hogy valami újat csinálunk, valami különlegeset.
A Passió ötlete azonban nem talált meleg fogadtatásra Hollywoodban, és forgalmazását sem vállalta egyetlen komoly cég sem. Ennek ellenére hozzáfogtak a forgatáshoz. Gibsonnak pénzügyi áldozatot is kellett hoznia: becslések szerint 20-25 millió dollárt (mintegy 5-6 milliárd forint) költött a filmre saját vagyonából, a forgalmazó pedig egy független filmes kis vállalkozás lett. Reklámra nem tellett, azt a film dühödt ellenségei biztosították álhírek terjesztésével. Elsősorban különböző zsidó szervezetek, de az uralkodó globális média többsége már a forgatás alatt is azzal vádolták meg Gibsont, hogy filmje az antiszemitizmust erősíti. Az uralkodó véleményformáló elit szívesen adott teret Magyarországon is az olyan hangoknak, melyek a filmet nemcsak antiszemitának, hanem pénzhajszoló „gagyi” filmnek, a Biblia meghamisítójának, középkori csőcselékképnek, szado-mazochisztikus, istenkáromló alkotásnak bélyegezték. Isten fia szenvedéseinek radikálisan új ábrázolása miatt keresztény oldalról is érték a filmet támadások. Gibson felháborodott a vádakon. „Filmem a hitről, a reményről, a szeretetről és a megbocsátásról szól” – mondta. A filmet teljes egészében arámi és latin nyelven forgatták, a szereplőknek ez külön nehézséget jelentett. Gibson a sikeres forgalmazás szempontjait háttérbe szorítva kikötötte, hogy a filmet kizárólag feliratozva vetítsék. A stábot különböző országokból, kultúrákból származó, eltérő vallással és nyelvvel bíró csapat alkotta.
A szeretet ereje
A Szűz Máriát alakító Maia Morgenstein szerint Gibsonból sugárzott a forgatás alatt a színészek iránti tisztelet és végtelen szeretet. „Szeretett bennünket, ezért tudtuk mi is azt nyújtani, ami igazán fontos: a lelkünket, az igazat. Éreztük, hogy valami újat csinálunk, valami különlegeset.”– mondta a színésznő.
Gibson ügyelt arra is, hogy a világban (sajnos) szokatlanul a munkanap minden reggel szentmisével kezdődjön. Maga nem vállalt a filmben színészi szerepet, azonban az egyik jelenetben mégiscsak láthatjuk őt: a megfeszítés jelenetében a mindannyiunk bűneiért kínhalált vállaló Krisztus testébe az első szöget verő kéz a filmben ugyanis magáé a rendezőé.
Krisztus szerepét a rendező, a hitét korábban is bátran vállaló Jim Caviezel-re bízta, akinek nagy megpróbáltatásokon kellett keresztül mennie, de meghálálta a bizalmat. A filmet bár Olaszországban forgatták, a téli hideg megkeserítette a filmesek életét, Caviazel tüdőgyulladást is kapott. Csak a sminkelés tartott hét órán át minden áldott nap, mielőtt a kamera forogni kezdett. Krisztus korbácsolásának jelenete alatt két ütés is véletlenül a védőöltözet helyett Caviezel csupasz hátát találta el – a színészt tehát ténylegesen megkorbácsolták! Caviezelbe a hegyi beszéd forgatása alatt belecsapott a villám , de ő és a stáb sérülés nélkül élte túl a halálos égi elektromos kisülést.
Krisztus közvetlenül szól hozzánk
A szenvedés a színész számára aztán a keresztre feszítés jelenetének felvételeinél érte el csúcspontját. Caviezel úgy érezte, ereje elfogyott, nem bírja tovább. Annyira fázott egy szál ágyékkötőjében, hogy legszívesebben befejezte volna a forgatást .“Azt gondoltam, hogy Istent nem érdekli, befejezzük-e a munkát, nem érdekli, mit csinálunk.”– mesélte a saját megkísértésének történetét. Ekkor imádkozni kezdett. „…Rájöttem, hogy csak akkor tudom ezt az egészet végigcsinálni, ha a szívemmel kezdek imádkozni, nem a fejemmel” -mesélte Caviezel, aki a kereszten úgy érezte, hogy Isten a gondjaiba veszi, szól hozzá. „Ne aggódj – mondta neki Krisztus-, engedd, hogy gondodat viseljem, engedd, hogy játsszam helyetted”. És én azt mondtam, hagyom, hogy helyettem játssz, elállok az útból. És ez volt ennek a filmnek a kulcsa. Nem akartam, hogy az emberek engem lássanak. Azt akartam, hogy a Megváltót lássák.”
„Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők. Aki bennem marad és én benne az bő termést hoz”
Lélekemelő volt a film végén a nézőtér mélységes csöndje.
A Passiótól sokan próbálták elrettenteni az embereket, korunk farizeusai nem ok nélkül aggódtak: mintha élő közvetítés lenne, úgy láthatjuk és átélhetjük az ártatlan Bárány elítélését, kínzatását, megalázását, Isten fia a szemünk láttára szenved érettünk bűnösökért, és hal kínhalált. Lélekemelő volt a film végén a nézőtér mélységes csöndje is, sokan sírtak, alig-alig jöttek ki néhányan a vetítés után megrendültség nélkül. Az írástudatlanoknak a régebbi korokban templomi képek mutatták be az evangéliumot. A mi korunkban ismét a kép, a mozgókép hozta közel az emberekhez az örömhírt olyan erővel, hogy a filmet sokan úgy emlegették, mint Gibson evangéliumát. Jézus Krisztus ismét “szupersztár” lett , és ennek köszönhetően az emberek között mindennapi téma lett Krisztus-, hit-, vallás. A film bemutatását a muzulmán országokban a hivatalos cenzúra engedélyezte, és ott is sikert aratott (a muzulmánok Jézust prófétájukként tisztelik, bár a keresztre feszítésében nem hisznek ). Ahol pedig a Passió bemutatását nem engedélyezi a hatalom (pl. Kuvait, Kína), ott a film kalózkópiákon terjed. S ami még bizton fájt a film profi, megélhetési ellenzőinek az az anyagi siker: a Passió a pénztárakban is aratott.
A film hitből született és hitvallás lett. Alkotóit nem rendítették meg sem a nehézségek, sem az ellenséges körülmények, és végig kitartottak. „Ez a film nem szól másról, mint a szeretetről, az áldozatról, a megbocsátásról és a reményről. Ilyen egyszerű” – összegezte a film (és egyben életünk) lényegét a Jézust alakító színész.
Forrás: Dr. Lelik Ferenc Gábor – A Passió kálváriája (Péter-Pál útján 94.szám, 2004. május)
# Kiadója: a Szentendrei Keresztelő Szt. János Egyházközség
Illusztráció: A Passió (The Passion of the Christ, 2004)
# Philippe Antonello; Marquis Films Ltd. / Icon Distribution Inc. / Budapest Film Zrt.