A 2004-es Passió a filmtörténelem egyik legnagyobb hatású vallási témájú filmje. Az alábbi cikkben a forgatással kapcsolatos érdekességekről és megmagyarázhatatlan eseményekről számolunk be.
A Jézus Krisztus életéről szóló, életét összefoglaló vagy a tevékenységével kapcsolatos számtalan filmes produkció között nem túl sok az igazán magas színvonalú, értékelhető, kellően hiteles és időtálló alkotás. A Megváltó földi életének utolsó 12 óráját bemutató Mel Gibson féle Passió azonban rendkívül magasra tette a lécet.
Soha egyetlen olyan filmes produkciót sem láthattunk még, amely ekkora hatással lett volna a nézősereg egészére nézve – hívőkre és nem hívőkre egyaránt! A mozitermek egyik állandó és jellegzetes ismertetőjegyét, a roppanó pattogatott kukorica zörejét a teremben a Passió esetében felváltotta a döbbent csend – az elfojtott könnyek döbbent csendje-, majd a nézősereg, az emberek őszinte és keserves zokogása. Az akkori kritikai beszámolók szerzői sorra tanúskodtak erről.
A mozikban átélt nézői reakciók, valamint a bemutatót megelőző elképesztő negatív kampány mellett azonban a Passió forgatási előkészületei és felvételei során történt „különös véletlenek” is arra utalnak, itt bizony valami egészen különleges eseménysort rögzítettek a kamerák.
12 + 1 furcsaság a forgatásról
Aki soha nem mutatott különösebb érdeklődést a filmkészítés rejtelmei iránt – leszámítva persze magát a végső produktumot-, talán nem is sejti, egy-egy karakter megformálása, egyes jelenetek felvétele adott esetben micsoda fizikai és szellemi igénybevételt igényelhet a színészektől. A témában tájékozottabb olvasó bizonyára maga is fel tudna sorolna megdöbbentő fizikai átalakulásokat egy-egy szerep kedvéért, fel tudna idézni súlyos forgatási baleseteket vagy más megdöbbentő érdekességeket. Nos, nehezen magyarázható történés a Passió esetében is akad néhány…
1. A világot jelentő (szörf)deszkák A Krisztust alakító amerikai színészt, Jim Caviezelt (James Patrick Caviezel) 2001-ben „szörfös film” főszerepével keresték fel. A munkával kapcsolatos előzetes, többórás megbeszélésen Mel Gibson váratlanul Jézus Krisztus életéről kezdett el beszélni a színésznek. Rá kellett döbbenjen, ebben a filmben a főszerep mégsem a szörfdeszkáké lesz; alaposan lépre csalták… Az 1968-ban született színész ekkor épp a 33. életévében járt, nevének kezdőbetűi pedig egyezést mutatnak a Megváltóéval (angolul: Jesus Christ).
2. Sminkmaraton A főszereplő Jim testét az ostorozási jelenetekhez mintegy 8-10 órán(!) át sminkelték, nap nap után. Ezalatt nem tudott leülni sem. A felhasznált anyagok hatására a teste bőrallergiával reagált, s fejfájás gyötörte. Az evés is gondot okozott számára, az étel ugyanis nem maradt meg benne.
3. A keresztre feszítés jeleneteit 10 perces etapokban vették fel a hideg és rendkívül huzatos, szeles helyszín miatt, valamint a főszerelő komoly fizikai próbatételei következtében. Ennek eredményeképpen tüdőgyulladást is kapott a forgatás alatt.
4. A kereszt súlya Amikor a kereszt hordozását vették filmre, a színész a korábbi jelenetek rögzítése során szerzett vállficammal küzködött. Gondolhatnánk, így bizonyosan egy valószerű, de könnyített anyagból készült preparátumot készíthettek a forgatáshoz e célra a stáb felelősei, ám kiderült, Caviezel ragaszkodott a fél mázsát meghaladó, valódi fagerendák használatához.
5. Talán a legmegdöbbentőbb eset a stábbal, a szereplőkkel történt megannyi furcsaság között, hogy a korbácsolás során – a főszereplő hátára erősített védőlemez ellenére-, az ostor kettő alkalommal is célt tévesztett, és az egyik csapás súlyos, több mint 35 cm-es vágást eredményezett Caviezel testén! Hosszú perceken át a levegővétel is rendkívüli nehézséget okozott számára. Az ekkor rögzített képsorok, mozdulatok némelyike tehát valódi, gyötrő fájdalmat tükröz vissza a vásznon.
6. Villámlátogatás A felvételek hitelessége érdekében esős és viharos időjárási körülmények között is forognia kellett a kameráknak. A rendező-asszisztens, Jan Michelini személyét kettő alkalommal érte villámcsapás. El is nevezte a stáb „lightning boy”-nak („villám ember”). A második alkalom már azok után történt, hogy Caviezelt egyszer magát is villámcsapás érte!
7. Bellisimo Jesu A főszereplő elmondása szerint színésztársai és a stáb tagjainak a viselkedése megváltozott, amikor kisminkelve járt közöttük. Voltak, akik közömbösnek mutatkoztak, mások teljesen elfordultak tőle. Egyesek feltűnő tisztelettel illették őt.
„Minden egyes nap nagy felelősség volt rajtam, de ezt készségesen vállaltam. Háromfajta reakciót kaptam. Voltak, akik teljesen közömbösen reagáltak. Ha valaha is próbáltál már beszélni valakinek a hitedről, és ő csak nézett ki a fejéből, ugye, hogy te is hülyén érezted magad? Voltak olyan emberek is, akik szerettek – mintegy szerelmesek voltak Jézusba. Ők odajöttek hozzám és úgy köszöntöttek, hogy „Bellisimo Jesu”, majd meg is akartak érinteni. És végül olyanok is akadtak, akikből utálat, megvetés áradt. Azt mondtam Melnek, ez az, amire szükség van, ezekre a reakciókra!”
Hogy a rendkívüli lelki és fizikai megterhelést el tudja viselni, a Krisztust alakító – egyébként főiskolás korában szerzett sérüléséig még aktívan kosárlabdázó – színész szüntelenül imádkozott és elmélkedett. A forgatás szüneteiben gyakorta látták a stábtagok a rózsafüzért a kezei között. Mel Gibson és Jim Caviezel mindennap szentmisén is részt vettek.
„Folyamatosan ismételgettem magamnak, hogy mit is jelent ez az egész, de mindig azt éreztem, hogy Isten csak annyi erőt ad, ami csupán ahhoz elég, hogy továbbmenjek, mert meg kellett tapasztalnom a szenvedést. Szükséges volt, hogy szenvedjek és rengeteget tanultam a filmen keresztül. Soha nem szokhattam hozzá, nem kényelmesedhettem el, mert mindig jött valami és kezdhettem elölről az egészet.”
8. Megtérések Az olasz Pietro Sarubbi játszotta el a rablógyilkos Barabás karakterét a filmben. Ő valójában azoban Pétert szerette volna megformálni a filmvásznon, s csalódottan vette tudomásul a szereposztást. A Jim Caviezel-lel forgatott közös jelenetükben a főszereplő rendkívül hiteles alakítását szemlélve döbbent rá, nagyobbat nem is tévedhetett volna; amikor a Jézust elítélő tömeg Barabás nevét kiáltotta, úgy érezte, színész és karakter lélekben, belül tulajdonképpen eggyé váltak.
A jelenetsorról, illetve szereplőtársáról így nyilatkozott: „Megrendítő volt. A vonzásába kerültem. Magát Jézust láttam. Ahogy rám nézett… nem volt a tekintetében gyűlölet, sem harag; csak irgalom és szeretet.” A film hatására megváltoztatta életét, és megtéréséről könyvet írt.
A korábban magát ateistának valló, Júdást játszó olasz Luca Lionello szintén a forgatáson tért meg.
9. A Máriát játszó román Maia Morgenstern a forgatás közben épp várandós volt. A stáb tagjai közül ekkor még csak Jim Caviezel-lel osztotta meg a titkát. Érdemes megjegyezni, a színésznő szülei holokauszt-túlélő zsidók voltak.
10. Mel Gibson a sátán karakterét sajátosan ábrázolja a filmben; a gonosz alakja teljesen emberi, ugyanakkor kifürkészhetetlen, bizarr, groteszk. Nemét sem lehet megállapítani. Rosalinda Celentano olasz színésznő játszotta el a filmben a karaktert, akinek még szemöldökét is leborotválták az alakítás hitelessége érdekében. Megfigyelhető például a korbácsolás jelenetei során, hogy mintegy Mária személyével szembeállítva jelenik meg a színen, hangsúlyozván, hogy a Szeplőtelen Fogantatás teljesen ellene tudott mondani a kísértőnek és a bűnnek.
11. Az első szeg Az evangéliumi elbeszélések mellett döntően a német származású, stigmatizált ágostonrendi apáca, misztikus – Boldog Emmerich Anna Katalin látomásaiból íródott könyv („A mi Urunk Jézus Krisztus kínszenvedése” c.) alapján született meg a Passió forgatókönyve, méghozzá magának Mel Gibsonnak a tollából. Az amerikai rendező, forgatókönyvíró, színészóriás egyébként maga is feltűnik egy pillanatra a filmben; az ő karja az, amelyik Jézus kezébe üti az első szeget…
12. Már a Passió bemutatását megelőzően megindult egy hihetetlen mértékű lejáratókampány a film ellenében, mely azonban visszájára sült el. A mintegy 30 millió dollárból (nagyrészt a rendező saját költségén) leforgatott alkotás bő hússzorosát hozta vissza világszerte produkciós költségeinek. Akkoriban nézettségi rekordokat döntött meg.
+1. Ismeretes, II. János Pál pápa maga is megtekintette a filmalkotást. Olasz lapok beszámolói szerint nagy művészi erejűnek ítélte meg a Passiót, s lényegre törően úgy fogalmazott: „azt mondja el, ami történt.” Megjegyzendő, a Vatikán hivatalosan nem erősítette meg e kijelentéseit.
- Fotók: A Passió (The Passion of the Christ, 2004) # Philippe Antonello; Marquis Films Ltd. / Icon Distribution Inc. / Budapest Film Zrt.
- 20 érdekesség A Passióról! # HSK Productions (link)
- A villámsújtotta Jézus # Andersen Dávid / Origo (link)
- „Megrendítő volt!” – Így tért meg a Passió Barabása! # 777blog / Camino Catolico (link)
- “Nem tudtam volna ezt Isten kegyelme nélkül végigcsinálni” 777blog / CrossWalk (link)
- Mel Gibson és Passiójának kálváriája # Gondola (link)
- A passió # Pozsonyi Gábor Attila / Depositum (link)
- Wikipédia szócikkek (James Caviezel, Emmerich Anna Katalin)